سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یاس سفید.حوزه قاسم بن الحسن

جیمز چادویک (1974-1891)

 

چادویک یک فیزیکدان انگلیسی بود که در سال 1932 نوترون را کشف کرد. نوترون، ذره زیر اتمی غیربارداری است که در هسته تمام اتم ها(غیر از هیدروژن) وجود دارد. او تابش رادیواکتیو ایزوتوپ ها را برای بمباران سایر اتم ها به کار گرفت و از این طریق نوترون ها را تولید کرد. به خاطر همین کار در سال 1935 میلادی، جایزه نوبل در رشته فیزیک به چادویک تعلق گرفت. 


نوشته شده در جمعه 88/8/15ساعت 12:10 عصر توسط یامین ایرانی نظرات ( ) | |

نیلزبور

نیلز هنریک داوید بور (به دانمارکیNiels Henrik David Bohr) دانشمندیدانمارکی بود که شهرت او بیشتر به علت ردکردن مدل اتمی ارنست رادرفورد و ابداع مدل اتمی خود است.

با اشاره به این که اگر مدل اتمی رادرفورد درست است چرا الکترون‌ها روی هسته اتم سقوط نمی‌کنند این مدل را ناقص و نارسا دانست و مدل جدیدی برای ساختار اتم در نظر گرفت


نوشته شده در جمعه 88/8/15ساعت 10:29 صبح توسط یامین ایرانی نظرات ( ) | |

رادرفوردارنست رادر فورد در تاریخ سی‌ام ماه اوت سال 1871در حومه بارت راین شهر نلسون ، واقع در ساحل شمالی جزیره جنوبی نیوزلندبه دنیا آمد. او چهارمین فرزند از دوازده فرزند جیمز و "مارتا رادرفورد" ، نیوزیلندی‌های نسل اول بود که از کودکی از اسکاتلند به نیوزلند آورده شده بودند. خانواده رادرفورد در یک خانواده پُر جمعیت دوازده بچه‌ای بود .

علاقه‌مندی رادرفورد" به علوم در مرحله بزودی بروز کرد. او ده ساله بود که کتاب پرطرفداری به نام خواندنی‌های اولیه در فیزیک تالیف معلمی به نام "بالفور استوارت" بدست آورد. کتاب استوارت ، مشابه کتابهای خود آموز فیزیک امروزی بود که در آنها ، نحوه به نمایش درآوردن اصول پایه فیزیک یا استفاده از اشیای ساده موجود در خانه مانند سکه ، شمع ، سنگ وزنه و وسایل آشپزخانه به خواننده یاد داده می‌شود. رادرفورد جوان ، سخت شیفته آن کتاب شده بود. 
او مثل بیشتر دانشمندان از بچگی به علم علاقه مند شد

او اولین بورس تحصیلی خود را در حالی که تنها ?? سال داشت دریافت کرد

او رشته های تحصیلی خود را ریاضی و فیزیک انتخاب کرد که در هر دو موفق بود

رادرفورد در سال 1937 ، در اثر یک فتق محتقن(گونه‌ای تورم ناشی از انسداد اعضای درونی) در گذشت. او در آن هنگام ، 66 ساله و هنوز سرزنده و قوی بود


نوشته شده در جمعه 88/8/15ساعت 9:17 صبح توسط یامین ایرانی نظرات ( ) | |

 

       

فیزیکدان بریتانیایی، در نزدیکی منچستر زاده شد. در منچستر و کمبریج دانش آموخت، در 14 سالگی وارد کالج منچستر شد. نخست می‌خواست در رشته مهندسی تحصیلی کند، امّا به فیزیک روی آورد.
درسال 1884 استاد فیزیک دانشگاه شد. در سال 1905 استاد انستیتو سلطنتی و در سال 1918 استاد کالج ترینیتی شد. وی ریاست آزمایشگاه کاوندیش را بر عهده داشت. در سال 1884 عضو انجمن سلطنتی انگلستان شد.
هر چند مدل اتم هندوانه‌ای او نارساییهایی داشت ولی از نظر اینکه ارتباطی میان الکترونها و ساختمان اتمی از یک سو و ارتباط میان الکترونها و خواص دوره‌ای از سوی دیگر پیشنهاد می‌کرد، ارزش داشت.
تامسون در بالیستیک و رادیو اکتیویته و سایر مباحث فیزیک نیز پژوهشهای ارزشمندی انجام داده است. لذا جایزه نوبل فیزیک 1906 به وی داده شد. در شب درگیری جنگ جهانی دوم چشم از جهان فروبست. جسدش در کلیسای بزرگ Westimnster Abbey لندن در کنار قبرهای نیوتن، داروین، کلوین، هرشل و رادرفورد به خاک سپرده شد.                                                                                                     

نوشته شده در جمعه 88/8/15ساعت 8:50 صبح توسط یامین ایرانی نظرات ( ) | |



قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت